Recenserat

Välkommen till

 

Västsvenska författarsällskapet

"Sveriges äldsta författarsällskap"

för gemenskap kring det skrivna ordet i västra Sverige

 

 

 

En storm kom från paradiset - av Johannes Anyuru

Läst och kommenterad av Ann Westin

Det var första gången jag kom i kontakt med författaren Johannes Anyuru. Han är mest känd som poet och ljudmakare men i den här boken skriver han en berättelse på prosa, den kallas roman men är i själva verket självbiografisk.

Huvudpersonen i boken är Johannes Anyurus pappa. Pappan, som kallas P i boken, är en av de unga män från Uganda som valts ut för att utbildas till pilot i Grekland. Tanken är att de ska tjänstgöra i den egna nationens flygvapen men så tar Idi Amin makten i Uganda och alla planer spräcks. P bestämmer sig för att hoppa av och fly till Europa men råkar illa ut och hamnar så småningom i ett flyktingläger i Tanzania. I flyktinglägret har han bara ett mål, att återigen fly till Europa. I boken beskriver författaren P:s strapatsrika väg, från den unge mannens utbrytning från flyktinglägret och fram till nutidens åldrade pappa i en sjuksäng i Göteborg.

Jag trodde att boken skulle vara svår att läsa, den behandlar ett tungt ämne och ett levnadsöde fullt av strapatser, spräckta drömmar och fysiska umbäranden men det blev tvärtom, när jag väl börjat läsa kunde jag inte lägga boken ifrån mig. Den är välskriven och oerhört spännande, berättelsen är kronologisk men med insprängda glimtar av nutid där författaren utgör berättare.

 

En rasande eld av Andreas Norrman

Läst och kommenterad av Ann Westin

 

När Inga-Lill Mosander pratade böcker på Studieförbundet Vuxenskolan kallade hon den här boken ”Årets bästa svenska deckare”. På ett sätt förstår jag hur hon menar, boken är välskriven, personer och miljöer är trovärdigt beskrivna och handlingen är spännande. Dock tyckte jag att boken var tung att läsa.

 

Bokens huvudperson, Carina, är en ung lovande UD-tjänsteman med utstakad karriär. Under en tjänsteresa till Bryssel blir hon kontaktad av en för henne okänd man som vill att hon ska ”läcka” en rapport. Carina tar emot ett USB-minne från mannen och när hon kommer hem igen laddar hon ner rapporten till sin dator och skickar den till bland andra sin chef. Litet blåögt handlat av en UD-tjänsteman kan jag tycka, särskilt som det visar sig att rapporten är extremt känslig. Carinas handlande blir ifrågasatt, hon blir misstänkt för spioneri och fråntagen jobb, dator och arbetsplats. För att rentvå sig måste hon hitta mannen som gav henne USB-minnet, något som är lättare sagt än gjort.

 

Samtidigt som Carina utreds på internationell nivå utreds även hennes pojkvän som är arab, kan det vara så att Carina är blåögd även där? Har hon anförtrott alltför mycket av sitt liv och arbete till fel person? Pojkvännen bevakas, liksom Carina, av SÄPO och M16, bland annat läses hans privata mail vilka tolkas på det mest häpnadsväckande sätt.

 

Boken är spännande men seg. Människor, miljöer och händelser är skildrade med inlevelse och detaljrikedom, tyvärr för detaljerat för min smak, jag hann bli uttråkad innan jag vände blad. Jag överlåter åt andra läsare att avgöra om mitt tålamod är för litet för den här typen av böcker.

 

"Och bergen svarade" av Khaled Hosseini

Läst och kommenterad av Ann Westin

 

Den här boken var litet överraskande i sitt upplägg. Den tilldrar sig i Afghanistan i mitten av 1900-talet och inleds med en saga om ett monster som tvingar till sig ett barn för att skona resten av familjen. Det visar sig att sagan är symbolisk, den berättas av en far som dagen efter ska vandra till Kabul med sin dotter Pari. Pari ska få ett bättre liv hos ett rikt par samtidigt som pappan blir ekonomiskt kompenserad. Paris storebror Abdullah tvingar sig till att följa med på vandringen, han och systern har aldrig varit åtskilda tidigare och det blir ganska traumatiskt för honom att lämna systern i Kabul.

 

Hosseini fortsätter i romanen att skildra olika personer och deras levnadsöden, alla har på ett eller annat sätt beröring till Pari även om det inte alltid framgår så tydligt alla gånger. Storebror Abdullahs vidare öde nämns dock inte alls förrän i allra sista delen av boken. Skildringarna växlar i tid och rum, ibland förstår man inte genast vilken koppling karaktärerna har till varandra men varje gång kommer en ”aha-upplevelse” till sist. Personerna, miljöerna och levnadsödena är fantastiskt gripande och skickligt skildrade av Hosseini och skulle kunna läsas som separata noveller oberoende av varandra.

 

Så småningom, efter många år och många separata händelser återknyts äntligen kontakten med Abdullah. Genom en rad slumpmässiga händelser återförenas han med sin lillasyster Pari. Tyvärr har Abdullah blivit dement och det är svårt att veta hur han reagerar på återföreningen men Hosseini ger läsaren ändå intrycket att cirkeln är sluten.

 

Jag läste boken med stor behållning. Den gav mig ibland huvudbry, ibland överraskningar men varje frågetecken rätades så småningom ut efter ett tag.

 

Efter att ha läst ”Och bergen svarade” av Khaled Hosseini……

 

Liksom i sina tidigare böcker fängslar författaren sina läsare men … ibland önskar jag att han hade delat sin 360 sidor långa bok i två böcker. Det kan dröja ett stort antal sidor innan man åter får stifta bekantskap med någon, som man lärt känna i början av boken.

 

Hosseini väver ihop många öden. De flesta karaktärerna är släkt med varandra. Det kan ibland vara svårt att minnas vem som är vem, men det kan bero på att jag har läst boken i sjok med ganska långa pauser emellan. Också som avgränsade episoder är boken intressant.

 

Vem är bokens huvudperson? Först trodde jag det var Pari, flickan som i späd ålder såldes till ett barnlöst par i Kabul. Senare lutade det åt att det var läkaren från Grekland, ett berättarjag. Då jag i efterhand letar efter hans namn, hittar jag det inte, eftersom han då skriver i jagform. Jag skulle ha behövt en uppställning av personernas namn och deras inbördes förhållande till varandra. Det kan ta flera minuter innan jag förstår var i världen jag befinner mig och vem som beskrivs, då jag börjat på ett nytt kapitel. Ibland är det också svårt att avgöra om det är en man eller en kvinna som döljer sig bakom ett afghanskt namn.

 

Huvudpersonens kontakter med Thalia är gripande. Som femåring fick Thalia halva ansiktet uppätet av en hund och hon har efter misslyckade tidiga operationer inte återfått alla funktioner. Hon har svårt att äta och svårt att tala. Efter en avståndstagande första kontakt utvecklas Thalia och den grekiska huvudpersonens förhållande till en syster-bror-relation. Hennes öde påverkar hans val av yrke till plastikkirurg. Thalia vill dock inte ändra sitt utseende – då skulle ju hon inte vara samma person längre.

 

Mödrarna skildras som mycket komplexa. Någon vill binda sitt barn alltför starkt till sig. En annan vill bli av med sitt barn för att själv kunna göra karriär. En är en diktare med stora alkoholproblem. Deras respektive barn är lojala i princip, men längtar ofta efter att göra sig fria.

 

Även fadersrollen är problematisk. Gamla ideal krockar med nya. Det finns fäder som berättar sagor och leker med sina barn, medan andra knappast ser dem. Åter andra inger skräck hos sina närmaste.

 

Handlingen utspelar sig på olika platser - i en liten afghansk by, i Kabul, på en grekisk ö och i Paris. Gammal och ny kultur möts.

 

Det är ett myller av miljöer och människor. Människor är dock i grunden sig lika vare sig de bor i en fattig liten by eller i en storstad. Yttre förhållanden ändras. För många medför flytten till andra delar av världen ett vidgande av vyer.

 

Boken är läsvärd, men se till att kunna läsa den relativt koncentrerat!

 

 

GRAND FINAL i skojarbranschen av Kerstin Ekman (nr. 1)

 

Underhållning på hög nivå!

 

Två motsatser!

 

En berättelse om två kvinnoöden, Lillemor Troj och Barbro ”Babba” Andersson, vars liv flätas samman på ett originellt, intellektuellt sätt.

 

Lillemor är blond och söt, uppvuxen i ett borgligt hem. Babba mörk, klumpig, oattraktiv med arbetarklassbakgrund.

 

En författare och två personer.

Den som skriver rent manuset, signerar böckerna, hyllas och sitter i Akademin och den som verkligen skrivit böckerna.

 

Kommer bedrägeriet att avslöjas?

 

När romanen börjar har Babba skickat in ett manuskript i sitt eget namn där hon avslöjar hemligheten och berättar sanningen.

Vi får via Lillemors läsning av manuskriptet följa kvinnornas liv.

Autofiktion?

 

Skildrar Kerstin Ekman delvis sitt eget liv i boken? Leker hon med det verkliga och det påhittade? Fiktion eller verklighet?

 

Romanen utspelar sig på 50-talet och framåt.

Man känner igen sig…

 

Läs boken och njut!

 

Gerd Granung

 

GRAND FINAL i skojarbranschen av Kerstin Ekman (nr. 2)

 

Rolig story men inget intryck

Kerstin Ekman tonar fram som en mycket sympatisk person. Hon är vacker, tycks inte höja rösten. Är hon upprörd över något skriver hon. Å andra sidan tycks hon ha stor integritet.

 

Hon har skapat skandal i Svenska Akademin i samband med den fatwa som utfärdades mot Salman Rushdie.

 

Hon har skrivit en diktbok med svarta djup, Knivkastarens kvinna. Hon har skrivit om en änglamakerska och några deckare.

 

Ibland har jag varit stormförtjust, ibland har jag känt mig uttråkad eller inte förstått.

 

Hennes berömda trilogi Vargskinnet fångade mig verkligen i tredje delen som handlade om Stockholm. Första delen med jämtska som jag inte begrep, fick jag kämpa mig igenom.

Eftersom hon är så hyllad, har jag åter undrat: Vad är god litteratur? En frågeställning jag haft under många år.

Grand final gjorde inget större intryck. Det är ett år sedan jag läste den. Rent intellektuellt tycker jag storyn är rolig och säger en hel del, men jag fångas inte. Kanske detta beror på min ålder. Numera älskar jag biografier och romaner som har realistisk bakgrund (t ex Innan havet tar oss av Helena Thorfinn om Bangladesh). Men visst, romanen har en hel del att säga om situationen för en ”kändis” och om Kerstin Ekman själv.

 

Kanske jag skulle upplevt den annorlunda, om jag läst vid ett annat tillfälle. Tidpunkten för min läsning spelar också stor roll.

 

Monika Jacobson Ankarhem

GRAND FINAL i skojarbranschen av Kerstin Ekman (nr. 3)

 

Ett relationsdrama från 1950-talet till nutid.

 

Romanen spänner över en tid från 1950-talet till nutid. Det är ett relationsdrama om två mycket olika kvinnor. Båda kvinnorna är författare och beroende av varandra. Det är en berättelse om lögn, sanning, ensamhet och gemenskap.

 

Jag tyckte att intrigen var ganska spännande, men boken som helhet var tråkig att läsa och

lämnade inget bestående intryck.

 

Jag är oftast mycket förtjust i Kerstin Ekmans böcker såväl hennes deckare som andra ex vis

romantrilogin ”Vargskinnet”.

 

Men tyvärr var denna bok inte alls i min smak.

 

Ingalill Bååw

 

 

 

 

 

 

Recenserat av medlemmar

Copyright © Västsvenska författarsällskapet All Rights Reserved.